Page 20 - Eero Lumiahon Liikenne
P. 20
Linja‐autoreittiverkostoa laajennettiin 1940‐luvun lopulla ‐ 1950‐luvun alussa yhdistämällä reitit Karvia‐
Jalasjärvi‐Vaasa ja Seinäjoki‐Kankaanpää. Eero Lumiaholle ehdotettiin myös Seinäjoki‐Kankaanpää linjan 
jatkamista Poriin saakka. Isäntä ei ollut innostunut asiasta, koska Porista olisi pitänyt lähteä jo aamu viiden 
aikoihin ehtiäkseen Kankaanpäässä olevaan aikatauluun. Matkustajia silloin anivarhain Porista olisi ollut 
vähän, jos ollenkaan. Illalla meno olisi ollut kyllä sopiva.































Aikataulut 1.7.1952 alkaen
(Kuva Kunnallislehti via Sari Mukkala)

1940‐luvun lopun ja 1950‐luvun alun autokalustosta ei säilynyt montaakaan kuvaa. 1950 luvun puolivälissä 
ryhdyttiin hankkimaan uusia alustoja. Korit teki Vaasalainen Boxer: Volvo 28, Leyland Comet 22, Volvo 22, 
Volvo 26, Volvo 31, Volvo 33 ja Volvo 35. 1950‐luvun loppua kohti hankittiin kuitenkin uutta kalustoa Ajokin 
koreilla: Volvo (37, 38).

Tilausajoliikenne ja seuramatkat pohjoismaihin aloitettiin 1950‐luvulla. Käytiinpä 35:lla Pariisissa asti v 1958.





















35 matkalla Pariisiin                                                               31 Lapissa
(Kuva Jarmo Lumiaho) (Kuva Sari Mukkala)
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25